20 Eylül 2013 Cuma

Okulda isler yolunda degil

Endiselerim bosuna cikmadi. Bugun epey yipranmis hissediyorum. Oglum okula baslayali uc haftayi gecti. Ilk iki gun bensiz cok iyiydi, idare ederdi. Ucuncu gun okulun bu subesinin muduru cocugun devamli acil cikis kapilarindan kacmaya calistigini, 'dur'dan anlamadigini, devamli kostugunu vs. anlatip onunla konusmamizi, ertesi gun bir sonuc goremezlerse paramizi iade edebilecegini (!) soyledi.

Ben 'davranis idaresi' aldigimizi soylememistim okula, hani cocugu mimlemesinler diye, fakat bizim oglan mimlerin en alasini toplamisti bile. Ilk is pedagoguyla konustuk, oneriler aldik. Cocuga bu yasta hipeaktif teshisi konmuyor, yas grubunda aktif tarafta diye yorumluyorlar o kadar.
Baska bir sorun var mi?
Yok.
E o zaman okulda yasananlari nasil aciklayacagiz?
Adaptasyon sureci zorlu geciyor.

O zaman okul bir seyleri yanlis yapiyor diye dusunduk. Zaten mudure 3 yasinda bir cocukla konusup ertesi gun duzelme beklemenin mucize beklemek oldugunu soylemistim. Kadinin derdi guvenlik elbette, haksiz diyemiyorum. Sonraki gun yine okula sorunsuz biraktim ve dondugumde yine muduru karsimda buldum. Durum fenaydi. Devamli kaciyordu. Yakalayayim derken mudur yere dusmustu. Ve sapsal bir Ipad app'i olan hayvanat bahcesindeki lamadan tukurmeyi ogrenmisti. Evde yapmiyor oldugu seyleri de okulda yapiyordu. Arkadaslarina kum atiyordu vs..

Pedagogun tukurmeyle ilgili tavsiyesi ise yaramisti. Kendisine ve cevresine zarar vermeyen davranislarini gormezden gelin demisti. Bunu tukurmede uyguladik ve sonuc aldik. Babasi oyuncak lamasini tukurdugu icin arkadaslarindan uzak bir yere koymamiz gerektigini soyledi bir de. Arkadaslari tukuren cocuklarla oynayamazdi cunku tukurunce etrafa hastalik da saciyordu lama. Kimse hasta olmayi istemezdi. Bu da cok etkili oldu. Ertesi gun oglumuz "lama tukurmesin, arkadaslariyla oynasin" diyerek diger oyuncaklarin yanina koydu lamayi. Bunu bir hafta kadar sonra yine tekrarlamamiz gerekti ve bu tukurme hikayesi sona erdi.

Gel gor ki kapilardan kacma, ogretmenlerin sozunu dinleme, yerinde 30 saniyeden fazla oturabilme durumlarinda bir gelisme yoktu. Mudur benim onerim uzerine sinifta durmami kabul etti cunku ogretmenler bas edemiyordu. Ben okuldayken cocugumuz cok daha uyumluydu. Boyle sanirim 9 gun okula gittik beraber. Zamanla okulda kaldigim sureyi kisalttim. Sabahlari cikip yorulup iyice kural-tanimaz oldugu saat 11'de donmeyi denedim bir iki kere. Ise yaradi aslinda.
Ta ki Shanna isimli annesinden ayrilmasina cok uzulen cocugun kucagima gelmek istedigi gune kadar. O gun Shanna o kadar cok israrla ilgimi istedi ki ben hayir diyemedim ve oglumun olmadigini sandigim kiskancligi cikiverdi. O gun ne kadar asama kaydettiysek hepsi geri alindi sanki. Cok uzgunum.

Epey caba ile durumu duzelltim zannederken ogretmenleri buranin Egitim Bakanligi diyebilecegim biriminin destekledigi bir danismanlik hizmetinden yararlanabilecegimi soyledi. Cunku cocugun duzelmis davranislarina dahi kurulamayan bir kontrol sorunlari vardi. Ve bizim pedagogun cocugu birebir gozlemledigini ve sorun gormemesinin bundan kaynaklanabilecegini, belki de sinifin ve kalabaligin cocuk uzerinde asiri uyarilmaya neden oldugunu soyledi. Haklilardi. Bu yuzden onerdikleri danismanlik veren yeri hemen aradim. Yeter ki biri bana sorun ve cozumu ile ilgili yol gostersin. Islemlerin zaman alacagini, Kasim'a kadar beklememiz gerekebilecegini ogrendim. Okula gelen uzmanlar cocugu gozlemliyor ve tesbitlerini okul ve ebeveynle paylasip yol gosteriyormus. Daha ne isterim!

Pedagog ve bu danismanlik veren yerle devamli iletisim halinde olmam ogretmenleri de etkilemis olacak ki artik cocugu daha bir sahiplenir oldular. Orada bulundugum sure icinde ne kadar iyi ogretmenleri oldugunu gozlemleme sansim oldu. Belki yonetim abuk sabuk konusuyordu ama oglumu boyle sahiplenip bize bu sekilde yardim etmeyi isteyecek baska bir okul bulamama endisem var. Bu okulu biraksak nereye gidecegiz? Okulu birakmamiz cocugun okul siciline islenecek bir de. Buradayken sorunu halledip devam etmek ve daha sonra okul degistirmek hesaplari yapiyorum.

Bu arada ogretmeninden "Sizin kadar ilgili ebeveyn hic gormemistik. Genelde dogrudan ogretmenler suclanir boyle sorunlarda. Siz bu kadar cabaliyorken biz de elimizden geleni yapmaliyiz." sozlerini duymak gozlerimi yasartmisti. Eger simdi bu sorunlari asabilirsek sanki sonra daha az sikinti cekeriz gibi geliyor. Tek dilegim, hedefim bu.

Oglum isaretleri cok seviyor. Dur, girilmez, yaya gecinden gecilir, emniyet kemeri takilir gibi uyarilarla kurallari ogrenmeye meyilli. Ben de okulun resimlerinin de oldugu kurallari anlatan gorseller yapistirdim bu deftere. Cok ise yaradi. Yaramisti...

Son uc gundur bir sey oldu ve her sey yine sil bastan. Ne degisti, buna ne neden oldu bilemiyorum. Okulda normalden daha az zaman geciriyor. Okulu seviyor. Ogretmenleriyle arasinda bir bag kuruldu artik. Ama hala kural tanimamakta inat diyebilecegim bir tavir sergiliyor.

Ondan beklenen davranisin ne oldugunu bildigi halde tam aksini yapiyor.
Neden, neden?

Bugun okulun tum subelerinin bas muduru gelmis. Ilgar da tam bir performans sergilemis. Cocugun guvenligi diyerek baslamis mudur soze. Bir an once bir uzman gelmeli, bize tavsiyelerde bulunmali yoksa bu sekilde devam edemeyiz demis.

Simdi bizim pedagog sorunun o kadar buyuk olmadigini, okul daha da buyuk oldugunu, danisman merkez Kasim'da gelebilecegini, oglum da bildigini okuyacagini soyluyor.
Epey yiprandim.
Buraya her ne kadar bir suru sikici detay yazmis olsam da daha cok detay var kafami kurcalayan.

12 yorum:

  1. Yazınızı okurken ben kasıldım inanın,sizin tüm yazdıklarınızdan ve yazmadıklarınızdan sonra kim olsa yıpranırdı, kolay gelsin gerçekten..Umarım en kısa sürede herşey yoluna girer.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tugba, tesekkur ederim. Burada hareketli cocuktan korkuluyor sanki. Cocugun guvenligi en buyuk sorumluluklarindan ve baslarini derde sokacak cocuk istemiyorlar belli ki.
      Aslinda ondan beklenen yasitlari ve kendinden kucuk cocuklarin sikintisiz yapabildigi seyler. Gel gor ki bizim enerji bombasi zorlaniyor.
      Bir profesor tanidigim "iki yasinda egittin egittin, yoksa ergenlikte basa cikamazsin." demisti. Iki, uc hala ugrasiyoruz :) Ilerisini dusunemiyorum bile :)).

      Bebeginizin keyfini cikarin derim. Cok ozluyorum o gunlerimizi :)

      Sil
  2. bir önerim yok ama o sıkışıklığı içime dek hissettim ve sana ve Ilgar'a sımsıkı sarılmak istedim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim. Zor ama icinden cikilmaz durumlar degil neyse ki. Elbet gececek.

      Sil
  3. Allah size enerji ve sabır versin ama ben inanıyorum ki bir yol elbet bulunacak ve oğlunuz okula bir şekilde alışacak. Çocuklar hiç ummadığımız detaylara takılıp tepki verebiliyor. Sizin gibi ilgili bir aile ile okul yönetimi de yumuşamış belli ki. Bugünler geçecek, sadece bir anı olacak emin olun. Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim destegin icin. Sanirim okulun tum siniflarinin acik olmasi, disarida cok fazla cocugun bir arada oynamasi vs. asiri uyaran etki yapiyor. Bugun okulda gecirdigi sureyi kisaltmaya karar verdik. Bensiz ve daha az sure kalacak. Tum cocuklarla kucuk bir odada olmasi gereken muzik derslerine bir sure girmeyecek (muzik dersinde cikiyor butun sorunlar cunku). Bakalim ise yarayacak mi :)

      Sil
  4. Gelismeleri cok merak ediyorum,ben de 33 aylik oglumu okula alistirma sureci yasarken..benim kucuk oglum da cok hareketli cok kural tanimaz bir cocuk,Istanbulda goturdugumuz psikolog''komutlari almiyor''demisti(newyork ta yasiyoruz biz).Biz iki hafta once cok kucuk bir okula verdik,bu,psikologun onerisiydi,fazla kalabalik olmasin ki ogretmen onunla basa cikabilsin demisti.Dogru tesbit! Ilk gunler iyiydi,ama bu sabah aglayarak gitti malesef,ne yapsam bilemedim:(

    YanıtlaSil
  5. Adimi bile yazmamisim,bu konu beni o kadar uzdu ki bugun,ben Yasemin. Benim oglum ise okulda daha uyumlu imis,ama evden iceri girer girmez o kadar saldirganlasiyor ki,onu engelleyemiyorum.Evdeki kucuk kardesini ondan zor koruyorum,sanirim onu da kiskaniyor.Hafta sonlari ise esimle birlikte iki cocugu(diger oglum 19 aylik)bir oyun gurubuna goturuyoruz,(little gym),orda da mesela sadece kardesine zarar veriyor,diger cocuklara dokunmuyor.Ama herkes ogretmenle bir cember etrafinda birseyler yaparken o kapidan kacmaya calisinca sizin yazdiklarinizi dusunerek kostum yakalayip geri getirdim,gormesem kacacak disari ! Duzelecek insallah diye kendime ve size umit vermek istiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Yasemin,
      Biz de Florida'dayiz ve ogullarimiz arasinda sadece iki ay fark varmis, 35 aylik bizimki :)
      Okulda uyumlu olmasi ne kadar guzel. Belli ki evdeki dengeler henuz tam oturmamis. Muhtemelen evden uzak olmasindan dolayi saldirganlasiyor, kardesini kiskaniyor. Arkadaslarimdan gordugum bir seyi tavsiye edebilirim. Oyun grubuna ailece degil de ayri ayri gitmeyi deneyebilirsiniz, sadece baba ve abi, anne ve abi gibi. Bir sekilde hem seninle hem de babasiyla kardesi olmadan ayri vakit gecirmek ona ozel bir ilgi alani yarattiginizdan pozitif etki yaratabilir diye tahmin ediyorum.

      Asagida yazdigim "davranis idaresi-1, ozel zaman" denen teknigi de cok tavsiye ederim. Abi okuldan geldiginde hem annesiyle hem de babasiyla sadece 15 dakikalik tamamen pozitif yaklasimli ozel zamani gecirmesi eminim onu iyi hissettirecektir. Biz halihazirdaki bolunmemis ilgimize ragmen ozel zaman'dan cok fayda gorduk/goruyoruz.

      Elbet duzelecek her sey. Daha minicik cocuklarimiz. Bizim de destegimizle sorunsuz buyuyecekler. Bize sabirli, guclu ve istikrarli olmak dusuyor.

      Sil
  6. Öncelikle çok kolay gelsin... 3,5 yaşında oldular bunlarda geçecek, bitecek derken sabırla 4 yaşı bekliyorum, 4 yaşı bitirip 5 yaşa girdiklerinde biraz daha büyüyeceklerini söylüyorlar. Biz okula başlayalı bir seneyi geçti ama sabahları hala sorun yaşıyoruz. Davranış iaderesi tekniğini de burda bazı psikologların sayfalarında gördüm, billgi alabaliceğim bir kaynak önerebilirseniz sevinirim... Tekrar çok kolay gelsin...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Erdemim sizlere de cok kolay gelsin. 3, 4 ya da 5, her yas buyuk bir farklilik getiriyor, ne kada hazir olabiliriz bilemiyorum :).
      Davranis idaresiyle ilgili iki yazi koymustum bu bloga. Surada anlattigim gibi "ozel zaman" gecirmek bizde cok fayda yaratti. Tavsiye ederim. http://ilkhikayemiz.blogspot.com/2013/08/davrans-idaresi-1.html

      Kaynak olarak su sayfa isinize yarayabilir: http://www.nemours.org/service/health/parenting/tips.html

      Okula zor gidilen bir yil epey zor gecmis olmali. Siz de bir pedagogla gorusmeyi dusundunuz mu? Bazen cok basit gorunen tavsiyeler epey fark yaratabiliyor.
      Keyifli okul gunleri hakkinda yazisma umidiyle :)

      Sil
    2. Öncelikle kaynak tavsiyeleri için teşekkürler. Bizim Erdemle ilgili en büyük sorunumuz duygularını ve sıkıntıısını çok ifade eden bir çocuk olmaması ve bazı şeyleri içine atması. Kişilik özelliği olduğunu düşünüyorum ama, okul psikoloğu ile görüştükten sonra başka bir çocuk psikoloğundan randevu aldım. İkisi de ortak şeyler söylediler. Erdemin sosyal olgunluğunun fazla olduğunu, bunun da ona ağır geldiğini, çok fazla kural koymamamızı, evdeki her sürece onu da dahil ederk, karar verdirerek, özgüvenini artırmamız gerektiğini, bunların onun rahatlamasına ve okul dahil diğer ortamlarda daha mutlu olmasını sağlayacağını söylediler... Sizlere çok kolay gelsin...

      Sil