22 Nisan 2013 Pazartesi

Bebek hazırlıkları - 3

3 yil evvel oglum dogmadan yaptigim/yapacagim bebek hazirligi ile ilgili yazmistim. Oglum dogduktan sonra da baska bir yazi yazdim. Bu blogu uzun suredir Google aramalarina kapali tuttum. Fakat acik oldugu her donemde en cok 'bebek hazirligi' ile buraya gelen sayisi cok yuksek oldu. Bu yuzden goreceli tecrubeli anne olarak bir yazi daha yazayim, ileride bana da lazim olur dedim :)

Bebek hazirliklarina ne zaman baslanmali? Aslinda yavas yavas hevesimizi de alarak hazirlik yapmak en guzeli bence. Hamileligin ikinci uc ayinda insan cok enerjik oluyor fakat bu boyle devam etmeyebiliyor. Bu yuzden tavsiyem oncesine gore agirlastiginizi fark etmeye basladiginizda bu hazirlik islerine agirlik vermeniz olur. Yuva yapma icgudusu tetiklenmis oluyor genelde. Ben temizligi yapayim, giysilerini yikayip asayim, temel ihtiyaclari hazir olsun istemistim. Giysi alisverisine uygun seylere denk geldikce alarak erkenden baslamistim zaten. Farkli bedenden kiyafetleri, o yasta denk gelen mevsime gore secip aliyordum. Boylece kontrollu masraf yaparak ilk bir senenin kiyafet stogunu yapmistim :)

Aslinda bebek ilk dogdugu zaman cok esya gerekmiyor. Yani ayrica bir oda, esyalar, cok sayida giysi (ozellikle suslu, aksesuarli parcalar) kullanilmiyor pek.

En cok lazim olan sey cocuk bezi. Ilk haftada bebegin kaka/cis sikligi sagligini yansittigindan takip ediliyor. Biz bebek cis yaptiginda ortasindaki cizgi saridan yesile donen Pampers'in Swaddlers Yenidogan bezlerini kullanmistik. Gecenlerde bu bezlere rastladigimda kokusu oglumun yenidogan gunlerini hatirlatmisti; bez kokusunu dahi seviyorum :)). Ilk hafta 50 yenidogan buyuklugunde bez tuketmisti bizimki, ikinci haftada 1 numara beze gecmistik.

Eger ben 'bezsiz bebek' buyutecegim diyorsaniz su gruba bakmanizi kesinlikle tavsiye ederim. Calisma sartlarim farkli olsaydi ve biraz daha bilincli olsaydim ben de bebegimin verdigi sinyalleri degerlendirerek bezsiz buyutmeye calisirdim cocugumu.

Ikinci ihtiyac bebegin giysileri. Yeni dogan bebek icin en guzel giysi Turkiye'de badi (burada onesie) dedigimiz tulumlar. Zibin gibi incecik kumastan ve alt ust ayri urunler de gayet pratik olabiliyor. Fakat ben her zaman alttan citcitli, kisa kollu/uzun kollu/kolsuz badileri tercih ettim. Bunlarin uzerine ince pamuk tulumlar pratik oluyordu (mevsimine bagli olarak kat sayisi artip azaltilabilir tabii). Eger hava cok sicaksa badi altina ayakli pijamalar cok pratik gelirdi bana. 


Yeni dogan bedende giysiler bebek ne kadar buyuk olursa olsun ilk haftalar/aylar icin lazim oluyor. Kuzenimin 'cabucak buyuyorlar, yenidogan beden alma' sozune uyarak bolca 3 ay bedende kiyafetler alinca bebegim bes gunlukken alisverise cikmak zorunda kalmistik ki ufak bir bebek denemezdi oglum icin.  

Kiyafet alirken %100 pamuklu olmasina, ensesinde onunde dugme olmamasina, kapson vb. ekstra aksesuarli olmamasina dikkat etmek gerekliymis. Kot pantolon, gomlek, askili pantolon vb. giysiler icin biraz daha beklenmesi bebegin rahati icin daha iyi. Son derece rahatsiz edici olabiliyor dugme, kapson vb. parcalar. 

Yeni dogan bebekler kafalarindan sicaklik kaybettiginden ilk hafta bere takmamizi tavsiye etmisti hastanedekiler. Bere taktigimiz tek donemdi o :). 
Bebegin tirnagi yuzunu cizebilir diye eldiven takanlar oluyor. Ben cocugun ten temasini sinirlandiracagi icin kullanmamayi tercih ettim. Bebekleri tirnaklari zaten yumusacik, kolayca duzeltilebiliyor. 
Corap lastigi bebegin bacagini siktigi icin onun yerine ayakli pijamalar hep tercihim oldu. 
Ayakkabi uzun sure, cocuk yuruyup disarida kosar hale gelene kadar kullanmadik. Daha sonra alti deri yumusak ayakkabilardan edindik fakat onu da disarida yurudugu zamanlar disinda pek giydirmedik. 

Cocugu mevsimin de izin verdigi olcude mumkun oldugunca az giydirip sararak ve ten temasini koruyacak sekilde giydirmeye ozen gosterdik,

Banyo icin dogal urunler kullandik. Her banyoda sampuanlamak sart degil zaten. Yeni dogan zamanlarinda kullanmamak daha iyi hatta. Cildi icin yine dogal bir bebe yagi kullandik. Masaj yapmamizi hep cok sevdi. Suda oylece yatirilmayi da cok severdi.

Kurulamak icin muslin denen (bizde mermersahi diye bilinen kumas ile gazli bez arasi bir dokusu var) kumaslari kullandik. Cok tavsiye ediyorum bunu. Kundak, agiz bezi, popo silme bezi vb. pek cok amac icin kullanilabiliyor. 

Emziren annelere tavsiyem meme ucu icin kullanacaklari kreme dogumdan once baslamalari. Illa ki bebek emdigi icin meme tahris olabiliyor. Calismiyor olsaniz dahi evde sizin yerinize bebege sut verebilecek birileri varsa otomatik sut pompalarindan edinip sut yedeklemenizi tavsiye ederim. Emzirme nobetini gunde bir kere dahi baskasinin yapmasi size dinlenme firsati verebilir. Sut yedeklemek her halukarda akillica bir strateji.

Bebegi nerede uyutacak oldugumuz soru isaretiydi bizim icin. Sonunda bebegin yataginin yan parmakliklarini cikarip bizim yataga yanastirmistim. Boylece bebegin yatagi ile bizimki ekli gibi duruyordu. Benim icin cok pratik olmustu bu. Iki saatte bir emzirmelerde kalkmak epey yorucu olabiliyor. Fakat bebegi ebeveynlerin yataginda uyutmak da riskli olunca bu cozum cok hosuma gitmisti. Hareketlenip yatakta ilerlemesi cok uzun surmedi ve parmakligi takip devam ettik bu duzene. Sanirim 9-10 aylikken yatagini kendi odasina gecirdik ve biz de o odada 'surunmeye' basladik. Maalesef bizim dis cikarma tecrubemiz cok agir oldu. Kendi kendine uyumaya ha basladi ha baslayacak derken, agrilari yuzunden uyuyamayan bebegimizi de yalniz birakmamak icin odasindaki koltukta bel ve boynumu epey zorladim. Size tavsiyem bizim aksimize bebek odasina kendiniz icin de rahat bir yatak edinmeniz :)

Simdilik bu kadar yazayim. Daha sonra aklima geldikce eklemeler yaparim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder